dimarts, 13 de maig del 2014

La marca BCN acaba al carrer Bolívia

L'assentament del carrer Bolívia aquest dilluns/Cristina Palomar
Que Barcelona aparegui a la sisena posició del primer rànquing mundial elaborat pel diari britànic The Guardian sobre ciutats amb la millor marca només demostra la poca validesa d'aquests estudis. La llista s'ha fet a partir de la valoració d'aspectes tan aleatoris com el clima, el transport públic i el nivell de delinqüència, però sobretot pel buzz, un original però inconsistent criteri que barreja la visibilitat de la ciutat als mitjans de comunicació i les opinions particulars que apareixen a les xarxes socials.

Els de Can Fanga sabem que el glamour de la marca Barcelona acaba al carrer Bolívia, on un vergonyós assentament de barraques conviu des de fa anys amb el districte 22@, la Torre Agbar i Els Encants. I no és l'únic. Les platges que tant enlluernen els turistes, millor no trepitjar-les i, en cas d'emergència o desesperació, millor banyar-se amb escafandra per si et trobes surant un fiambre o una taca d'oli. Molt més recomenable que remullar-se a la Barceloneta es fer-ho a l'Empordà, a Mallorca o Formentera com ho fan des de sempre els nostres alcaldes.

I què dir del clima excepcional, sobretot al mes d'agost quan la xafogor és tan alta que no es pot ni respirar? Curiosament, l'últim informe de l'OMS sobre contaminació atmosfèrica que situa Barcelona en la quarta posició de la llista de ciutats espanyoles amb una qualitat de l'aire més lamentable no ha tingut el mateix ressò mediàtic que el del rànquing del diari britànic. No sé perquè no em sorprèn. Com tampoc ho fa que el turisme de borratxera s'estigui imposant al d'alt nivell adquisitiu que tant anhela CiU, i que les paelles fast-food i la sangria de tetra-brick es cobrin a preus d'escàndol.

Conscient del col·lapse que patirà el centre de Barcelona aquest estiu per la invasió turística amb panxa cervesera, l'Ajuntament vol centrifugar bona part d'aquest ramat cap als barris més llunyans en un intent, suposo, de socialitzar el patiment limitat fins ara als abnegats veïns dels districtes de Ciutat Vella i l'Eixample. Tanmateix, la mesura pot acabar resultant contraproduent per al futur de la marca Barcelona perquè es corre el risc que el turista se li caigui la bena dels ulls i descobreixi la Barcelona real.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada