dilluns, 17 de febrer del 2014

La dona no canta perquè no vol



La meva mesquita despertador canta com el muetzí de la Meca/Cristina Palomar


Torno d'una conferència sobre música i religions organitzada per Afers Religiosos i encara em dura el cabreig. Aquest dilluns era el torn d'Els càntics en la cultura islàmica. He de reconèixer que he après coses interessants com, per exemple, que hi ha vuit maneres diferents de cantar l'Alcorà i altres textos sagrats, i que cada país musulmà té la seva pròpia manera de cridar a l'oració. Als països del Magreb l'acompanya l'estimada cadència del flamenc mentre que, a mida que ens acostem cap a Aràbia, els matisos van canviant. El meu despertador-mesquita, famós per haver estat utilizat com a detector de persones non grates al diari Avui tipus Salvador Sostres i Alfons Quintà, imita el cant del muetzí de la Meca.

Però el cabreig no és per això, naturalment. És perquè quan li he preguntat al conferenciant per què la majoria dels que reciten l'Alcorà i canten lloant al seu Al·là són homes. És que les dones musulmanes no canten? La resposta, per ximple, m'ha deixat ben desconcertada: "No canten perquè no volen". Ah carai! Deu ser per aquest mateixa raó que no estudien, que van tapades de cap a peus i que es deixen apallissar pels seus marits...Per sort per a la cultura islàmica, hi ha un munt de dones que lloen al seu Déu amb unes veus que posen els pèls de punta. Em ve al cap l'Houria Aïchi, una cantant sufí d'origen algerià que gairebé et fa volar amb el seu registre vocàlic.

Per les seves explicacions incoherents, sospito que el senyor conferenciant devia de ser un d'aquells bon musulmà ignorant que creu que les dones que canten i ballen són totes unes putes com em va dir el meu guia algerià i que l'única dona respectable és aquella que no surt de casa fins al dia de la seva mort com em va recordar el meu guia marroquí. M'agradaria demanar a Afers Religiosos que, ja que organitza aquestes conferències sobre les religions de Barcelona amb diners públics, fes el favor de documentar-se millor sobre els col·lectius amb qui col·labora per evitar que es repeteixen situacions tan lamentables.

L'auditori, reunit al Centre Cívic de la Sagrada Família i majoritàriament format per dones, s'ha indignat força amb la resposta del mestre i jo no he pogut evitar recordar el que em va respondre l'imam de la mesquita del Clot quan li vaig preguntar, ingènua de mí, perquè els homes i les dones resaven separats. "Si una dona s'ajup davant meu no podré deixar de pensar en el seu cul i no podré concentrar-me en l'oració", va ser la resposta. Només cal que se l'imagini cagant i segur que la temptació desapareix, vaig pensar.

Per als interessats, recordar que aquest dimecres 19 és el torn del budisme al Centre Cívic de Fort Pienc explicat per la Casa del Tibet i el pròxim dimecres 26 tocarà la música jueva: neshamà -la part més divina de l'ànima- i kavanà -la intenció-, presentat per la comunitat Bet Shalom a la biblitoca Jaume Fuster.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada