dissabte, 15 de novembre del 2014

Sant Pere Més Baix: un passeig per a turistes


Des de fa uns anys, els barcelonins patim una estranya síndrome encara no diagnosticada. Cada vegada que des de l'Ajuntament s'anuncia la remodelació d'un carrer, d'una plaça o d'una avinguda, no podem evitar que un calfred ens recorri l'espinada i se'ns disparin les alarmes internes. La raó de tanta esgarrifança és que darrere de les suposades reformes del consistori en interès dels veïns s'amaga en realitat una intenció molt més fosca: construir una ciutat a mida del turisme amb diners públics.

Deixant de banda els escandalosos exemples del Passeig de Gràcia i de l'Avinguda Diagonal, hi ha un altre punt de la ciutat, molt més humil però no per això menys important, que s'està reformant i que està passant desapercebut per a la majoria de barcelonins. Es tracta de Sant Pere Més Baix. Aquest carrer que enllaça, en una punta, amb el Passeig de Lluís Companys a través del Rec Comtal i, a l'altra, amb la Via Laietana fa mesos que s'està pavimentant perquè esdevingui un carrer peatonal.

La primera conseqüència de les obres, a banda de les molèsties per als veïns i per als comerciants, és que hi ha algunes botigues de tota la vida que estan tancant. I no precisament per les molèsties, sinó perquè els lloguers dels locals s'estan posant pels núvols. La majoria del comerç d'aquest carrer és de proximitat, petites botigues de roba barata, forns de pa, pastisseries de tota la vida i supermercats que han sobreviscut a totes les guerres, un gran mèrit tenint en compte que sempre ha estat un barri humil, ple de gent gran i població d'origen immigrant.

Per què l'Ajuntament arregla ara amb tanta celeritat Sant Pere Més Baix i no fa el mateix amb Sant Pere Més Alt o amb el carrer Trafalgar, que sembla un carrer fantasma perquè, fins i tot, estan tancant les botigues de roba dels xinesos? A vegades fer-se preguntes no és gaire recomenable, sobretot quan la resposta és tan colpidora. Resulta que l'Ajuntament té el projecte de convertir una part del Passeig de Lluís Companys, entre Trafalgar i Pujades, en un aparcament per a autocars turístics

Segons aquest projecte, el carrer Sant Pere Més Baix -un cop asfaltat, rehabilitat i redecorat amb botigues més cool que les actuals- es convertiria en el nexe d'unió entre l'aparcament i el centre de la ciutat. Els ramats de turistes baixarien dels vehicles al passeig de Lluís Companys i travessarien el barri de Sant Pere pel carrer peatonal fins anar a parar a la Via Laietana. Un cop allà, l'accès a la zona monumental del Barri Gòtic és immediat.

Aquest projecte, si és que al final es porta a terme malgrat la més que previsible oposició de les entitats veïnals, justificaria per què la constructora immobiliària Núñez y Navarro té tant d'interés a fer un hotel de 99 habitacions al carrer Rec Comtal i per què els diferents governs municipals del PSC i CiU li han donat totes les facilitats per fer-ho, fins i tot adequant les preceptives modificacions urbanístiques als desitjos de l'expresident del Barça de forma tan descarada.

El futur hotel, de nova construcció amb set pisos i dues plantes de pàrquing, trencarà l'esquema dels edificis de Ciutat Vella i obrirà el camí a nous hotels en una zona, la d'Arc del Triomf, que encara no pateix els devastadors efectes del turisme massiu d'altres zones de la ciutat com Sagrada Familia i Rambles. A pocs metres del futur megahotel de NyN de Rec Comtal, just al costat de l'intercanviador de metro i tren de l'avinguda de Vilanova, la cadena Hotusa espera que es resolgui el contenciós amb els veïns per construir al solar un hotel de cinc estrelles. Pensa malament i l'encertaràs.

1 comentari:

  1. Cristina, com sempre, molt acertada. Estem en un moment que cal sospitar de qualsevol acció social de l'Ajuntament.

    ResponElimina