diumenge, 4 de setembre del 2016

Gent absurda



Com és de fàcil disparar contra el pianista. Com és de fàcil i de trist, sobretot quan ho fan franctiradors suposadament demòcrates. Quina pell més fina que tenen alguns i quina cuirassa hem de desenvolupar la resta de mortals perquè les seves absurditats verbals i escrites no ens traspassin més que unes poques capes d’epidermis i no provoquin danys irreparables en la nostra paciència infinita. L’últim cas de polèmica absurda de gent absurda l’hem viscut aquesta setmana passada arran de la designació com a pregoner de la Mercè d’enguany del cronista perifèric i escriptor irreverent Javier Pérez Andújar.

Que a aquestes alçades de la vida s’hagin d’escriure articles de suport a un periodista només perquè l’alcaldessa Ada Colau l’ha convidat a llegir el pregó de les festes de Barcelona m’avergonyeix. Aquests que tant cacaregen sobre els dèficits democràtics del pitjor govern espanyol que ens ha tocat patir en molts anys s’haurien de mirar al mirall i preguntar-se si són ells millors persones que els que des de Madrid intenten fer-nos la vida més impossible o més entretinguda, depèn de com es miri. Jo, per la meva banda, no penso fer un panegíric de Pérez Andújar perquè no necessita de ningú que defensi la seva professionalitat malgrat escriure a El País, com alguns espavilats intel·lectuals del règim han fet avinent.

Jo també sóc perifèrica, concretament de Sant Martí de Provençals, conegut abans com la Verneda. Per això, les vivències de fill de família immigrant i obrera acabada d’aterrar en un barri dormitori construït a corre cuita sense serveis que apareixen en el seu llibre Paseos con mi madre són també les meves. Com Pérez Andújar, sóc el que sóc gràcies al sacrifici que els meus pares van fer per donar-me estudis pensant que així seria més feliç i menys esclava que ells. I sí, sóc més feliç i menys esclava del que ho va ser el meu pare treballant igual que tota la seva família per als Ribera Rovira, franquistes catalans reconvertits en demòcrates gràcies a CiU que tancaven el meu avi a la fàbrica del Poblenou quan Franco visitava Barcelona.

El següent llibre de Pérez Andújar em va deixar tan traumatitzada que estic per anar el dia del pregó a demanar-li explicacions per tot el mal fet. Han passat dos anys des que vaig llegir Catalanes todos i encara em venen basques quan rememoro la imatge del soupeur Jaime Casellas sucant rossegons de pa sec en els pixums dels lavabos públics de Barcelona fins que va descobrir el seu admirat Franco “encorvado, protegido por una columna de leales catalanes, meando sobre la gran avenida de Barcelona que llevaba su nombre”. La resta de la història us la podeu imaginar.

No sé si algun dels que aquests dies han posat a parir autor i alcaldessa a parts iguals té entre els seus hobbies anar sucant molles de pa en les restes de miccions que forasters i autòctons deixen ara en els contenidors de la ciutat a falta d’urinaris públics. No seré jo qui els jutgi per la seva peculiar afició, però això explicaria la seva mala bava perquè igual és que s’han vist descoberts. Algú ha puntualitzat que la crítica no venia tant perquè Pérez Andújar sigui un català de segona o tercera categoria, ni tampoc perquè representi una part de la població que viu la pàtria de barres i estrella d’una manera més abstracta. Més aviat venia perquè Colau tira d’amics i de plumífers de diaris espanyols.

La pròxima Mercè, senyora alcaldessa, sigui més retorçada –com la protagonista de Borgen estaria bé- i adopti un intel·lectual del règim de la part nord de la plaça Sant Jaume. De candidats a pregoners, en tenim la tira. I no es preocupi que ja li trobaran un altre motiu absurd o no per seguir-la criticant fins a la primavera del 2019.

Article publicat a El Triangle

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada